Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Serpentinen bildades år 1957. Mark hade då anvisats av Stockholms stad för uppförande av 35 bostadsrättsradhus. Föreningen består av två kvarter: Hartsö och Kampö.

Husen stod klara för inflyttning hösten 1959 och väckte på sin tid stor uppmärksamhet för sin arkitektur samt färgsättning. Bilder från området förekom i flera dåtida publikationer som ett exempel på modern god arkitektur. Arkitekt för området var arkitekt Birger Nygell, f. -23. Husen är unika och har inte uppförts på någon annan plats.

Husens träfasader var målade i fyra milda färgtoner; blå, gul, grå samt grönbrun, detta gällde även garageportarna. Samtliga murytor var putsade i vitt, även skorstenarna.

Under sjuttiotalet beslutades att träfasaderna på samtliga hus skulle målas i två färgtoner; mörkbrun samt mörkgrön. Detta ansågs vara bekvämare ur underhållssynpunkt.

Inför föreningens 40-års jubileum år 1999 beslöt styrelsen att området i samband med en allmän upprustning skulle återta sina ursprungliga färger och detta arbete slutfördes 2000.

Eftersom den befintliga putsen behövde underhållas beslöts även att husens höga baksida skulle bekläs med ett skikt ”fasadtegel” - marmoroc, vilket ansågs underhållsfritt. 2005 renoverades dessa fasader, isolerades och putsades för att bl a återskapa det ursprungliga utseendet.